Fartleg – et (sjovt) alternativ til intervaltræning

Hvis man vil blive hurtigere, er man i et eller andet omfang nødt til at træne hurtigere – dvs. omkring konkurrencetempo. Da det jo er begrænset hvor meget kontinuerlig hård træning kroppen kan holde til, ”opfandt” man intervaltræning, som med korrekt dosering kan give en god formfremgang.

”Problemet” med intervaltræning er dels at det er fysisk hårdt – og også kan være psykisk hårdt, hvis man ikke er begejstret for at skulle presse sig igen-igen på kunststofbanen. Det kan kort sagt blive monotont og kedeligt. Ensformigt + kedeligt + hårdt er en giftig cocktail for motivationen.

Et alternativ til intervaltræningen – som også kan give en formidabel træningseffekt – er fartleg. Fartleg blev formaliseret i slutningen af 1920’erne med udgangspunkt i Sverige og løberen Gunder Hägg’s succes. Gunder havde ikke adgang til løbebaner, og trænede derfor en stor del af tiden i naturen, hvor han varierede tempoet under turene efter behov – der kunne sprintes/løbes hurtigt, efterfulgt af jog, indtil han var klar igen.

Så fartleg (eller ”fartlek” som begrebet kaldes internationalt) er kort sagt den legende udgave af intervaltræning. I stedet for fokus på tider, fokuserer man på belastningen. At der kan løbes i terræn og alle mulige steder udover kunststofbanen, gør at der tillige er en stor grad af variation. Variation+ sjovt + hårdt lyder som en mere sandsynlig vej til succes end intervaltræning, hvis man ikke har ”bane-psyken”.

Fartleg fokuserer på lege-elementet – og det betyder at man kan variere konceptet i det uendelige (sprinte mellem 2 lygtepæle, jogge mellem de to næste etc.).

Hvis man er 2 jævnbyrdige løbere, kan man skiftes til at tage føring, hvor den sidste bestemmer pauselængden. Når vedkommende er klar, tager han/hun føringen og bestemmer tempo og længde af det næste hurtige løb.

Er man en flok på en 7-20 stykker, kan man løbe indianer-løb, hvor man jogger på en række, og hvor den sidste i rækken sprinter forbi hele rækken og placerer sig forrest. Den, der nu er sidst, sprinter nu til front, og således fremdeles. Øvelsen kan gøres hårdere ved eksempelvis at den sidste i rækken starter sprintet, når personen før kun er nået halvvejs op. På den måde bliver pauserne mellem ens sprint halveret.

Så hvis du er kørt lidt fast i intervaller, overvej at tilføje det legende element igen: løb fartleg.

God fornøjelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

7 + = 13