Træn som en legende III – Gunder Hägg

Det tredje afsnit i føljetonen om bemærkelsesværdige løbere omhandler svenskeren Gunder Hägg – ”Gunder the Wonder ” (1918-2004). Langt hen ad vejen fulgte han den klassiske opskrift, dvs. tidlig fysisk aktivitet (her i form af cross-country skiløb fra 6-års alderen og skov-arbejde som ung mand). Hans far var tilhænger af fysisk aktivitet, og støttede sønnen i alt, hvad der havde et fysisk aspekt.

En anekdote går på at faderen på et tidspunkt målte en 750 m rute op, for at tage tid på sønnens 1500m. Faderen var yderligere så venlig at fratrække 30 sekunder fra sluttiden, for at opmuntre Gunder yderligere til at dyrke løb.

Nuvel, som 16-årig (1935) uden struktureret træning løb han 4:54 på 1500m, året efter kom han ned på 4:14 og 16:11 på 5000m. Ganske pænt, når der ikke har været trænet efter nogen specifikke planer eller ideer – men blot som et resultat af en aktiv ungdom.

Gunder Hägg var meget inspireret af Henry Jönsson-Kalarne, en anden svensk løber som vandt olympisk bronze på 5000m i 1936 og yderligere satte verdensrekord på 3000m.

Henry Jönsson-Kalarne blev trænet af Fridolf Westman, som hurtigt fik øjnene op for Gunder Hägg’s talent, og Gunder blev tilbudt at bo og træne hos Fridolf, mod at arbejde på dennes farm.

Herfra blev træningen mere struktureret. Vintertræningen 1938-1939 januar-april bestod af 5 ugentlige træningspas for at øge udholdenheden: 2 vandreture på hver 10 km, 2 løbeture på hver 1 time samt 1 lang vandretur på 30-50 km. Fra maj og fremefter blev vandreturene udskiftet med fartleg og 20 km løb i stedet for den lange gåtur.

Året efter bestod træningen mestendels af 2 daglige træningspas på hver 5 km – 5 km i jævnt tempo om morgenen, og 5 km fartleg om eftermiddagen. Om vinteren blev der ofte løbet i dyb sne og suppleret med 15-40 km cross-country ski en gang om ugen.

Lang historie kort: i 1940 høstede han gevinsterne: 3:48,8 på 1500m, 8.11,8 på 3000m (verdens 2. bedste tid, verdensrekorden blev slået i samme løb af idolet Henry Jönsson-Kalarne, som løb 8:09,0) samt 14:38,2 på 5000m. I 1941 fik Hägg verdensrekorden på 1500m i tiden 3:47,6 og fik derudover 9 måneders karantæne for at have modtaget penge fra løbsarrangører.

Det rørte ikke Gunder Hägg synderligt – karantænen faldt nemlig sammen med vinter- og forårstræningen, så effekten var mildest talt minimal.

I 1942 satte han flere verdensrekorder, men havde overtrænet og blev ramt af burn-out og tog 3 ugers fuld pause, hvilket var givet godt ud – ved udgangen af 1942 havde Gunder sat 7 verdensrekorder på distancer fra 1500m – 5000m (bl.a. 1500m på 3:45,8, mile på 4:04,6, 2000m på 5:11,8 og 5000m på 13:58,2).

I 1943 blev Gunder inviteret til USA som halv-officiel svensk ambassadør, og med fokus på at rejse penge til US Army Air Forces Aid Society. Oplevelsen var en blandet oplevelse –med skib over Atlanterhavet i krigstid var ikke uden risiko. Til gengæld gav han den fuld skrue som superstjerne og gik all-in på amerikansk begejstring og deltog i alt, han fik tilbudt af arrangementer, fra banketter og posering i cowboy-outfit til – ja, fantasien rækker ikke – men sjovt var det.

Han kom tilbage til Sverige, smækfuld af oplevelser, men i ringere form. At han blev slået i et par løb, var et wake-up call, og han gik til den vante træning med nyfunden målrettethed. Det kastede yderligere et par verdensrekorder af sig i 1944: 3.43,0 på 1500m og 8:42,8 på 2 Mile distancen (3200m) samt 4:01,4 på milen (1609m) i 1945.

I 1946 blev han udelukket fra amatør-atletik, idet han ved flere lejligheder havde modtaget penge for at løbe konkurrencer. Det rørte heller ikke Gunder – flere forventede at han ville blive professionel og tage imod de summer, der lå og ventede. Gunder overraskede dog alle ved at sige, at han blot ville holde op med at løbe på topniveau, og herefter udelukkende løbe for sin egen fornøjelses skyld.

Hvad kan vi lære af Gunder Hägg?

  • Man kan nå langt med udgangspunkt i en aktiv ungdom.
  • Skab først et grundlag bestående af udholdenhedstræning i vinterhalvåret, før der tænkes i fart.
  • Man kan nå RIGTIGT langt på 2×5 km dagligt, specielt når den ene tur består af fartleg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

72 + = 79