RAComaten – beregn dine forventede sluttider

Indtast din nuværende 5km-tid i RAComaten og få beregnet de forventede sluttider på en lang række distancer.

Dobbeltklik i det lyseblå minut-felt og indtast minutter – og gentag øvelsen i det lyseblå sekund-felt. Vupti, du har nu gode bud på, hvad du burde kunne løbe (med den rette træning) på flere forskellige distancer.

.

Hvis de forventede sluttider på de korte distancer er alt for hurtige ift. dine egne erfaringer, kan det være tegn på at du burde prioritere at få noget speed-træning puttet ind i din træning – eksempelvis 4-5 strides (hurtige, afslappede løb over en 60-70 meter) efter de rolige ture, 100-200 meter intervaller eller fartleg.

Hvis de forventede sluttider på de lange distancer er alt for hurtige ift. dine egne erfaringer, tyder det på at du mangler vo2max-træning og/eller lange rolige ture. vo2max-træning øger din iltoptagelse. For optimal træningseffekt anbefales eksempelvis 4 x 4 minutters løb i højt tempo, med 2-3 minutters pause imellem.

Hvis alle tiderne er hurtigere end dine hidtidige erfaringer, tyder det på at din 5km-tid “stinker” – altså kort sagt ikke er form-svarende til din nuværende form (eller at du har tastet forkert). Check tallene, løb en ny 5km test (eksempelvis på et Parkrun) – eller prøv at indtaste lavere 5km-tid, indtil de øvrige tider matcher dine erfaringer med virkeligheden.

God fornøjelse!

1 comment

  1. Bent Andreasen

    Dette værktøj er virkelig smart. Det er i hvert fald noget, som jeg vil forsøge at stile efter. Dejligt overskueligt og det elsker jeg :o)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

43 + = 53